2016年11月1日 星期二

英語簡報演說技巧 (4) : 簡報開場用語 2

上次跟大家談到「英語簡報的開場用語」該怎麼說,包含前兩個步驟: (1) 暗示簡報即將開始,以及(2) 感謝聽眾,這次要繼續告訴大家簡報時要如何「自我介紹」(步驟三)!

步驟三:自我介紹

身為講者,自我介紹很重要,因為這是讓聽眾認識你的最好方法。不過介紹的長度不需太長,只要將自己的名字、所屬機構、職稱、業務內容等清楚告訴聽眾即可。要注意的是,就算聽眾對你早已熟知,基於禮貌還是必須陳述自己的名字。若你是在公司內部做簡報,也需告知聽眾你的部門與職稱。若你不是當地人,最好也說明一下自己來自何處,以下是常用的說法:

My name is Jennifer from the Marketing Department.
我是市場行銷部門的Jennifer

My name is Demi McLean, and I’m with the Investment Banking Department.
我是投資銀行部門的Demi McLean

Before we get started on the presentation, allow me to briefly introduce myself. I’m a sales rep with AG Technology in Silicon Valley.
在我們開始簡報前,請容我簡單自我介紹。我是矽谷AG Technology的業務代表。
**rep 業務代表(= representative)

I am Chung Mei-Ching, Associate Professor in the Department of Engineering at National Taiwan University. I am from Taipei, Taiwan.
我是Chung Mei-Ching,台灣大學機械系的副教授。我來自台灣台北。

My name is Natalie Hope. I’m from Desktop Solutions, and I’ll be speaking on behalf of Mr. Anderson today.
我是Desktop Solutions公司的Natalie Hope,我今天將代表Anderson 先生做簡報。
**on behalf of 代表 

 介紹所屬機構用語

從上面的例子可以看出,多數講者在介紹其所屬機構(包含公司、學校等)時通常只會講出其名稱,不會介紹太多;但在某些場合,講者所屬機構的背景與相關資料對聽眾而言很重要,這時便必須花點時間多做介紹,但時間也不宜過長,以免聽眾覺得不耐。

Our primary market is older citizens, especially seniors who have been retired for more than five years.
我們的主要市場是老年人,尤其是退休五年以上的長者。

Our company is proud to be one of five major players in the automobile manufacturing industry.
我們公司非常自豪,能夠在汽車製造業的五強中佔有一席之地。

We distinguish ourselves in the marketplace by focusing primarily on our customers’ ever-changing taste buds.
我們與市場上其他公司有所區隔,我們的焦點主要放在客戶不斷變化的口味。
**distinguish (v.) 使具有特色;使顯著

UCA is one of the leading technology universities in the nation. At present, our university consists of five colleges, 16 departments, and 32 graduate institutes.
UCA 是全國領先的科技大學之一。目前我們大學包含五個學院、16 個科系,以及 32 個研究所。

Our businesses include the sale and trading of securities, investment banking services, venture capital, and brokerage services.
我們的業務包括銷售和交易證券、投資銀行服務、風險投資及經紀服務。
**securities (n.) 證券  venture (n.)(商業)風險投資  brokerage (n.) 經紀業

Our headquarters are located in downtown Chicago. We have more than 500 research professionals, in 80 branch offices, managing over $30 billion in client assets.
我們的總部設在芝加哥市中心。我們有超過 500 的專業研究員,80 個分支機構,管理超過 300 億的客戶資產。
**headquarters (n.) 總部;指揮部  professional (n.) 專家  asset (n.) 資產

結合招呼、自我介紹與簡報主題介紹

以下的幾個例子是結合了我們上次提到的打招呼,以及這次所說的自我介紹,以及簡報主題介紹的用語,相信嗎?你可以在一、兩句話中就把這些東西都說完喔!

Good morning, ladies and gentlemen. My name is Karen Rector. I’m here from Express.com to discuss how our services work and how they can benefit your company.
早安,先生女士們。我是 Express.com 公司的Karen Rector,來此和各位討論我們公司的服務如何運作,以及此服務可以如何為貴公司帶來好處。

Good morning. Thanks for having me here today. I’m Amy Klapton of JP Marketing, and I’m here to present our company profile.
早安,感謝今天邀請我。我是JP Marketing公司的Amy Klapton,來此介紹我們公司的概況。

I’m delighted to be here today. I’m Louis Chang, VP of the Risk Management Department, Fortune Capital Co. My talk today is about Internet security and its effect on your company’s future.
我很高興今天來到這裡。我是Louis ChangFortune Capital 公司風險管理部門的副總裁。我今天是來告訴大家有關網路安全以及其對貴公司未來的影響。

Good afternoon. My name is Sarah Gomez. I’m a sales manager with Connected Technology in Canada, and I’m here today to talk about our latest technology and what it can do for your company.
午安。我是Sarah Gomez。我是加拿大Connected Technology公司的銷售經理,今天在此告訴大家我們公司最新的技術,以及這技術能為貴公司作什麼。

**以上文摘出自於我的書《英語簡報演說技巧》(眾文出版社,2016,有興趣的網友可以參考本書的連結喔!

內文試閱(點圖可瀏覽)




























沒有留言:

張貼留言